I Sveriges mest glesbefolkade kommun

5 Aug

Å så skönt det var att sova ut. På förmiddagen borrade Pappa upp min nattlampa som ramlat ner i huvudet på mig förra året och satte fast ett ben under skrivbordet. Sen åkte vi till Dollarstore som är som ÖB och handlade massa grojs, godis för ett år typ och lite ljus och schampoo och balsam o sånt.

När vi var klarhandlade for vi ut i vildmarken och skogen. Till slut åkte vi in i Arjeplogs kommun som är Sveriges mest glesbefolkade. Det märktes för det enda vi såg var renar, renar och renar. Själva samhället Arjeplog verkade nästan ännu mindre än Arvidsjaur men var väldigt fint. Det låg precis vid en fin sjö, Hornavan som tydligen är Sveriges djupaste sjö på 221 meter. Vi gick och kollade in Silvermuseet, det var intressant men jag gillade mest filmen de visade på museet som handlade om hur man levde i Arjeplog nu och genom tiderna. Man fick en liten annan syn och såg allt det underbara med Lappland.

När vi kom tillbaka till Arvidsjaur sprang jag min standardrunda. Det kändes skönt, och i kortbyxor också. Jag vet inte ens om jag sprungit i kortbyxor här förr. Jag fick inte is på kinderna i alla fall :) Sen gjorde vi Renköttsmackor och varm cholkad och åt matsäck uppe på Lillberget i kvällssolen. Vädligt trevligt.

Jag hann även träffa Johan o Jens en snabbis. Och se Johans nya lägenhet.

Imorgon börjar skolan, de ska bli skoj att träffa alla. Synd bara att flygplatsen är stängd hela veckan så de blir bara teori och på fredag har vi vårat första prov för året.

Renarna anfaller!

 

 

 

 

 

 

 

Rentunnbrödsrulle till kvällsmat uppe på Lillberget

 

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

